De eerste week in Rovaniemi - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Bojanna Koster - WaarBenJij.nu De eerste week in Rovaniemi - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Bojanna Koster - WaarBenJij.nu

De eerste week in Rovaniemi

Door: Bojanna

Blijf op de hoogte en volg Bojanna

07 September 2014 | Finland, Rovaniemi

Hei! (vertaling: hallo!)

Na twee drukke weken vind ik eindelijk tijd om een verslag te typen. De afgelopen weken was ik telkens of druk bezig of te moe.

Op zaterdag 30 augustus begon mijn reis naar Finland. Ik studeer van 1 september t/m 17 december aan de University of Lapland in Rovaniemi. Rovaniemi ligt precies op de poolcirkel, ik ben dus echt in het hoge noorden terecht gekomen. Na een emotioneel afscheid volgde een goede vliegreis. Hierbij ontmoette ik al een aantal andere internationale studenten, waaronder drie Nederlandse meisjes op Schiphol en vijf studenten uit Frankrijk op het vliegveld in Helsinki. De vliegreis verliep rustig en ook het overstappen verliep soepel. In totaal duurde de reis van Amsterdam naar Rovaniemi ongeveer 5 uren. Op het vliegveld in Rovaniemi konden we na lang wachten met alle koffers een taxibusje in die ons naar ons nieuwe woonadres bracht.

We werden afgeleverd op het parkeerterrein voor de twee flatgebouwen waar alle internationale studenten wonen. Mijn tutor Saara stond me daar op te wachten met de sleutels van mijn appartement. Iedere uitwisselingsstudent krijgt een tutor die aan dezelfde faculteit studeert. Saara studeert dus net als mij in de Faculty of Education. Ze is bezig met haar laatste jaar en is vorig jaar een jaar in Madrid geweest. Haar taak is om een groepje studenten wegwijs te maken in Rovaniemi, ze te helpen met het regelen van dingen met betrekking tot het wonen en bijvoorbeeld internet. Verder is haar taak ons te helpen met het inschrijven voor vakken, dit moet namelijk zelfstandig gedaan worden via een bepaalde website. Een andere belangrijke taak is het ophalen van de sleutels van het appartement en het verwelkomen van de desbetreffende student.

Saara liet me zien waar ik woon. Ik deel mijn appartement met een super aardig meisje uit Duitsland die in Breda studeert. We delen de badkamer en de keuken, maar hebben ieder ons eigen slaapkamer. Erg goed geregeld dus! Mijn slaapkamer was nog helemaal kaal, wit en leeg toen ik daar aankwam. Ik voelde me nog niet echt op m'n gemak. Ik liet de koffers achter en ging met Saara naar de supermarkt om de eerste dingen te halen. In de supermarkt kwam ik de Nederlandse meiden weer tegen en we spraken af samen pizza te gaan eten, omdat het al vrij laat was. Toen Saara en ik weer terug kwamen zat haar taak er voor die dag op en ging ook zij naar huis om te eten. Ik begon alvast een beetje met uitpakken en ging daarna naar het appartement van één van de Franse meiden waar we met het groepje van het vliegveld gezellig pizza's gingen eten. Moe en vol nieuwe indrukken ging ik die avond slapen in m'n nieuwe bed.

De volgende dag ging ik met Lana en Louise (beide uit Nederland) naar het centrum om een simkaart voor onze telefoons te regelen, het liefst met internet. Ook gingen we opzoek naar een fiets. Omdat we deze eerst nog niet hadden moesten we lopen. Het was een hele tocht en we zijn de hele middag bezig geweest. Alleen Louise vond een goede fiets bij de tweedehandswinkel buiten het centrum. Lana en ik helaas niet, dus we moesten aan het eind van de middag weer lopend terug. Wel hadden we alle drie een simkaart met internet voor onze telefoons. Zo konden we iedereen in Nederland weer bereiken via Whatsapp en zelfs skypen. Die avond ben ik gezellig samen met m'n huisgenootje Michèle naar de supermarkt geweest en hebben we samen inkopen gedaan en samen gegeten. 's Avonds was ik weer erg moe en ging ik vroeg slapen.

De volgende dag moest ik vroeg op. De eerste dag op de universiteit! Omdat ik nog geen fiets had gingen we met de bus. De eerste dag op de universiteit bestond vooral uit veel informatie. We kregen informatie over de universiteit, de dingen die we moesten regelen. We kregen een rondleiding van onze tutors en nog een paar informatieve presentaties over de student union van de universiteit en over ESN Lapland. Als je lid bent van de Student Union kun je voor 2,60 een warme maaltijd op school kopen. Deze maaltijden zijn super uitgebreid met buffet waarbij je zelf kan kiezen en opscheppen zoveel je wilt. Erg goedkoop en lekker dus. Zeker de moeite waard, want voor dat geld kun je hier in Finland nooit zelf ingrediënten kopen voor een warme maaltijd. Etenswaren zijn hier namelijk erg duur. ESN is een internationale organisatie die onder andere een vestiging hier in Rovaniemi heeft. Ze zijn verspreid over heel Europa, ze zitten bijvoorbeeld ook in Nederland. In Rovaniemi zijn ze vrij actief. Ze organiseren feesten en tripjes. Na al deze informatie bijeenkomsten heb ik de rest van de middag gespendeerd aan het zoeken naar een fiets. Aangezien iedereen een fiets wilde waren er nog maar heel weinig over. Ik kocht een echte sportieve peugeot fiets. Ondanks dat het niet de allerbeste en allermooiste fiets is die er bestaat was en ben ik er toch blij mee. Ik kon eindelijk op de fiets naar huis! Na een hele klim (want ik woon op een heuvel) was ik thuis. Die avond was er een 'Get together party' georganiseerd door de universiteit. Ik ging er heen met de Nederlandse meiden. Het was erg gezellig, maar ook erg duur. Een glas appelcider kostte zes euro! De gemiddelde prijs voor een glas bier ligt tussen de vier en zes euro. Ik heb de rest van de avond maar water gedronken.

De volgende dag was er 's ochtends vroeg weer een belangrijke informatie bijeenkomst over de bibliotheek en de digitale database voor artikelen en ebooks. Handig voor het schrijven van essays en het lezen van boeken voor de vakken. Tussen de middag heb ik lekkere warme lunch gegeten op de universiteit. Daarna kreeg ik informatie over de vakken die ik kan kiezen en hoe het werkt met de vakken in de faculteit van educatie. Na deze bijeenkomst konden we ons met onze tutor inschrijven voor de vakken via de website. Saara had ons uitgenodigd om met het hele tutorgroepje in haar appartement langs te komen, zodat ze ons allemaal kon laten zien hoe het werkte en ons daarmee kon helpen. Ze woont in een heel leuk appartementje naast de universiteit. Ze had een Finse specialiteit voor ons gebakken genaamd Karjalanpiirakka letterlijk vertaald rijst taartjes. Het zijn een soort zoute broodjes met rijst van binnen. Ze worden geserveerd met een smeersel van een mix van hardgekookte eieren en boter. Nadat iedereen ingeschreven was voor zijn of haar vakken aten we dit met een grote mok thee. Ik moest even wennen aan de smaak, maar het was best lekker.

Die avond zag ik op dat mensen naar de heuveltop gingen om te proberen het Noorderlicht te spotten. Ik besloot spontaan om ook mee te gaan. We volgden een Canadese jongen die blijkbaar gewend was om in het donker over een steenachtige hobbelige weg een berg op te lopen. Met gevaar voor eigen leven kwamen we aan op de heuveltop. Er waren veel mensen op de heuvel en er was een vuurplaats met een kampvuur. Het was er best wel gezellig, maar ook erg koud. Na een uur wachten en niks gezien te hebben besloten we maar weer naar beneden te gaan. Toen we echter bij het parkeerterrein van onze flat aankwamen zagen we tientallen mensen buiten staan. We keken omhoog en zagen het Noorderlicht! Het was erg zwak, maar toch zichtbaar. Omdat we eigenlijk op een te lichte plek stonden was het niet echt spectaculair, maar toch een goed gevoel dat we na een aantal dagen het Noorderlicht al konden bewonderen. Zomaar vanaf ons eigen parkeerterrein! Een bijzonder moment.

De rest van de week hadden we weer allerlei informatiebijeenkomsten op de universiteit. Verder was er nog een feest in een van de twee nachtclubs hier in Rovaniemi en ben ik een aantal keer met een leuk groepje Duitse, Nederlandse en Belgische mensen wat gaan drinken. Ook zijn we een aantal keer de heuvel op gegaan om weer te proberen het Noorderlicht te spotten. Het was erg gezellig, maar het Noorderlicht zagen we helaas niet. Op vrijdagavond was er 'Night of Arts' in Rovaniemi. Er zou vanalles in de stad te beleven zijn, maar toen we daar aankwamen was er eigenlijk niks. Dat viel een beetje tegen. Het is hier in Rovaniemi over het algemeen ook erg rustig in het centrum. Zowel 's avonds als overdag. We besloten maar een barretje in te gaan en daar gezellig te gaan kletsen.

Op zaterdag was er een traditionele markt in Rovaniemi. Het vond plaats in de buurt van een van de gebouwen waar de 'art' studenten les hebben. Er was stond een Fins koor te zingen en mensen verkochten zelfgemaakte mutsen, sjaals, handschoenen en dikke gebreide sokken. Leuk om eens rond te lopen en te kijken. Toen we alles gezien hadden gingen we naar het centrum om daar te gaan winkelen. We belandden bij de H&M waar we allemaal dikke truien en andere winterkleren kochten. Ik kocht er ook een dikke warme sjaal en een muts. Na het winkelen zijn we terug naar huis gegaan en hebben we met z'n allen Mexicaanse wraps gegeten. Erg gezellig en lekker. Die avond besloten we nog eens te proberen het Noorderlicht te zien. Met vele lagen kleding gingen we de heuvel op. Al kletsend verkleumden we op het dakterras van Ounasvaara skyhotel, waar we een mooi uitzicht over de stad en de lucht hadden. Na een paar uur waren we allemaal erg koud geworden en besloten we dat het helaas weer niks ging worden en dat we maar terug gingen. Onderweg naar huis zagen we opeens iets groens in de lucht verschijnen. We waren toevallig bij een donker sportveld aangekomen en liepen vlug het veld op. Het was het Noorderlicht! Het was nog steeds niet heel helder, maar wel groter en feller dan we het de vorige keer hadden gezien. Na een paar minuten was het weer weg. Weer een bijzonder moment. We besloten de volgende keer naar het sportveld te gaan om het daar te bekijken, want dat was ogenschijnlijk een goede plek. Met een goed gevoel gingen we naar huis.

Op zondagmiddag gingen we naar Kurundi house of art. Het museum voor moderne kunst in Rovaniemi. Het was een klein museum met schilderijen en beelden. Er waren een aantal hele mooie schilderijen, maar ook veel kunst waar ik niet zoveel in zag. Ik kwam er achter dat moderne kunst niet helemaal mijn ding is. Toch was het een gezellige middag in het museum en de moeite waard om het eens gezien te hebben. 's Avonds besloten we met de Duitse en Nederlandse meiden de eerste aflevering van de serie Game of Thrones te kijken. Het plan is om in de komende maanden een groot deel van de serie te gaan kijken met een groepje. Het was erg gezellig en een leuke manier om de avonden door te brengen met z'n allen. Vooral als het straks koud en regenachtig wordt. Dit houden we er in!

Al met al een drukke week, waarbij ik eigenlijk geen moment niks te doen had. Vandaar ook nu pas dit verslag. Ik zal ergens deze week een verslag schrijven over mijn tweede week hier in Finland. Daarna zal ik proberen wat frequenter iets op dit blog te posten.

Nähdään!! (vertaling: tot ziens!!)

  • 17 September 2014 - 08:08

    Anja Andriesen:

    Hoi Bojanna,

    Leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van je avonturen.
    Succes!!

  • 17 September 2014 - 18:21

    Joke Kingma:

    Hoi meid, ik hang aan je lippen... Mooi om je belevenissen te lezen.

  • 18 September 2014 - 22:41

    Gerda:

    Wat een prachtig avontuur Bojanna... zie uit naar de rest van jouw avonturen. Lfs gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bojanna

Actief sinds 03 Sept. 2014
Verslag gelezen: 483
Totaal aantal bezoekers 2325

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2014 - 20 December 2014

Minor in Rovaniemi

Landen bezocht: